Δευτέρα 1 Σεπτεμβρίου 2014

Προγραμματισμός διδασκαλίας 2014-15

                                   Προγραμματισμός διδασκαλίας σχ. έτους 2014-15

Σύμφωνα με το άρθρο 8 του ΦΕΚ 1340/2002 (Έργο των Σχολικών Συμβούλων), ανάμεσα στις άλλες αρμοδιότητες του Σχολικού Συμβούλου είναι και αυτή του προγραμματιστή του εκπαιδευτικού έργου στην περιοχή ευθύνης του, που σημαίνει ότι φροντίζει για την εφαρμογή και το συντονισμό του προτεινόμενου από το ΙΕΠ προγραμματισμού. Από την άλλη συμμετέχει στον προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου, ενθαρρύνει και συνεργάζεται με τους εκπαιδευτικούς για την εφαρμογή του προγραμματισμού κατά το σχολικό έτος.
Για τον ορθό προγραμματισμό της διδασκαλίας μας και την εξορθολογισμένη πορεία της αξιοποιούμε:

                                                          Α. Γυμνάσιο
1.     ΦΕΚ 303/2003 [ΔΕΠΠΣ (=Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών)+ΑΠΣ Γ/σίου για Γλώσσα, Λογοτεχνία, Αρχαία Ελληνικά (πρωτότυπο+μετάφραση), Ιστορία και Κοινωνική/Πολιτική Αγωγή)], όπου ύστερ’από ένα γενικό εισαγωγικό κεφάλαιο για την εκπαίδευση γενικά, δίνονται οι Γενικές Αρχές των ΔΕΠΠΣ και ΑΠΣ, οι ειδικοί σκοποί και οι στόχοι, οι θεματικές ενότητες, ενδεικτικές δραστηριότητες, οι ώρες διδασκαλίας, η διδακτική μεθοδολογία και η αξιολόγηση. Ακολουθούν ΔΕΠΠΣ και ΑΠΣ για κάθε μάθημα κατά τάξη και ενότητα, όπου αναγράφεται και ο συνολικός αριθμός των ωρών διδασκαλίας. Στο τέλος της παρουσίασης προτείνονται διαθεματικά σχέδια εργασίας[1]. Τα ΔΕΠΠΣ και ΑΠΣ Γ/σίου είναι αναρτημένα στο Ψηφιακό Σχολείο.
2.     Ωρολόγιο πρόγραμμα κατά διδακτικό πεδίο, επίπεδο και τάξη (για φέτος ισχύουν αυτά που ορίζει η ΥΑ 115475/Γ2/21.8.2013)[2].
3.     Βιβλία Εκπαιδευτικού.
4.     Εγκύκλιοι με ειδικότερες οδηγίες για ύλη/διδασκαλία μαθημάτων Γ/σίου.
5.     Π.Δ. 409/94 για διαδικασίες αξιολόγησης [ολιγόλεπτες -10΄ έως 15΄ λεπτών-γραπτές δοκιμασίες (τεστ), ωριαίες γραπτές υποχρεωτικές δοκιμασίες (ανά μία απροειδοποίητη στα δύο πρώτα τρίμηνα), εργασίες καθημερινού προγράμματος, συνθετικές-δημιουργικές εργασίες, γραπτές ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις Μαΐου-Ιουνίου][3].
6.     Π.Δ. 319/2000 για τον τρόπο εξέτασης των φιλολογικών  μαθημάτων στο Γ/σιο.
7.     Π.Δ. 39/2014 για ομάδες μαθημάτων, διδακτικά αντικείμενα, εξεταζόμενα γραπτώς μαθήματα.
8.     Αξιοποιούμε οπωσδήποτε τις ΤΠΕ και το ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο (Φωτόδεντρο=αποθετήριο για τη συγκέντρωση και διάθεση του ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου στη σχολική κοινότητα, ψηφιακό βιβλίο, διδακτικά πακέτα σε μορφή pdf κ.ά.) του ΥΠΑΙΘ. (Βλ. πρόσφατη σχετική εγκύκλιο 131377/Γ2/19.8.14).
                                                     
                                                                  Β. ΓΕ.Λ.

1.     Π.Σ. Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας της ΟΜΠ Ανθρωπιστικών Σπουδών Β΄ ΓΕΛ, δημοσιευμένο στο ΦΕΚ 1401 (2.6.2014).
2.     ΥΑ 152504/Γ2/24.09.2014 (Οδηγίες για τη διδασκαλία μαθημάτων ΓΕΛ), όπου ύλη +οδηγίες φιλολογικών μαθημάτων σύμφωνα με το ΠΣ[4].
          YA 152508/Γ2/24.09.2014 (Διδακτέα-Εξεταστεά ύλη μαθημάτων Α΄ ΓΕΛ).
          ΥΑ 152499/Γ2/24.09.2014 (Διδακτέα-Εξεταστεά ύλη μαθημάτων Β΄ ΓΕΛ).
          ΥΑ  147341/Γ2/16.09.2014 (Οδηγίες για τη διδασκαλία μαθημάτων Γενικής Παιδείας και Επιλογής Γ΄ ΓΕΛ).
3.     Οδηγίες για τη διδασκαλία ΝΕΛ στη Β΄ Λυκείου (ιδιωτική πρωτοβουλία στο Φιλόλογο στο Διαδίκτυο), όπου και Οδηγίες προηγουμένων ετών για τη διαδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων.
4.     Π.Δ. 60/2006 για τρόπο εξέτασης των μαθημάτων, προαγωγή και απόλυση (παρόλο που τροποποιήθηκε από το Π.Δ. 68/2014 κυρίως σε ό,τι αφορά την Α΄ Λυκείου, παραμένει ο κεντρικός πυλώνας για τα παραπάνω θέματα).
5.     Π.Δ. 68/2014 για τρόπο εξέτασης και προαγωγής Α΄ Λυκείου, αλλά και τροποποιήσεις στα ίδια θέματα για τη Β΄ και Γ΄ Λυκείου (ο υπολογισμός για την προαγωγή από την Α΄ Λυκείου έχει τροποποιηθεί ήδη δύο φορές, οπότε αναμένονται νέες οδηγίες).
6.     ΦΕΚ 97/27.4.12 (τροποποιεί το ΠΔ 60/2006).
7.     Π.Δ. 547/5.3.2014 για την εξεταστέα ύλη μαθημάτων Α΄ Λυκείου[5].
8.     Οδηγίες για ορθή εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων Α΄+Β΄ Λυκείου.
9.     Προδιαγραφές-Οδηγίες διαμόρφωσης θεμάτων για τα φιλολογικά μαθήματα ΓΕΛ και ΕΠΑΛ (έκδοση ΙΕΠ).
10.  ΥΑ 30631/Γ2/4.3.2014 για τρόπο αξιολόγησης μαθημάτων Α΄ Λυκείου (εμπεριέχεται στο Π.Δ. 68/2014).
11. ΦΕΚ 1938/2014 με ύλη πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων.
12. Ιδιαίτερες εγκύκλιοι για τον τρόπο διδασκαλίας/εξέτασης διαφόρων μαθημάτων.
13.   ΦΕΚ 2004/23.7.2014 για σχηματισμό ομάδων προσανατολισμού Β΄ Λυκείου.
14.   Βιβλία εκπαιδευτικού.
15. Αξιοποιούμε οπωσδήποτε τις ΤΠΕ και το ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο (Φωτόδεντρο=αποθετήριο για τη συγκέντρωση και διάθεση του ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου στη σχολική κοινότητα, ψηφιακό βιβλίο, διδακτικά πακέτα σε μορφή pdf κ.ά.) του ΥΠΑΙΘ. (Βλ. πρόσφατη σχετική εγκύκλιο 131377/Γ2/19.8.14).
 

                                                                 Γ. ΕΠΑ.Λ

1.     Π.Δ. 50/2008 για φοίτηση και αξιολόγηση μαθητών ΕΠΑΛ.
2.     Π.Δ. 61/2012, που τροποποιεί το Π.Δ. 50/2008.
3.     ΦΕΚ 145/14.6.2013 (Π.Δ. 112) για την υποχρεωτικότητα του διαγνωστικού τεστ στα Μαθήματα Υποστήριξης  Νεοελληνική Γλώσσα και Μαθηματικά, για την Ειδική Θεματική Δραστηριότητα και για τον τρόπο βαθμολόγησης των φιλολογικών μαθημάτων (τροποποιεί και αυτό τα δύο προηγούμενα)[6].
4.     Οδηγίες για τη διδασκαλία μαθημάτων ΕΠΑΛ, όπως είναι η ΥΑ 145836/Γ2/9.10.2013 για το νέο ΠΣ, τους στόχους, τη μεθοδολογία ΝΕΓ, ΝΕΛ, Ιστορίας και άλλων μαθημάτων.
5.     Οδηγίες για τον τρόπο αξιολόγησης μαθημάτων Α΄ ΕΠΑΛ σε συνδυασμό και με την Τράπεζα Θεμάτων.
6.     Εγκύκλιοι για την εξεταστέα ύλη μαθημάτων Γενικής Παιδείας, όπως είναι η με αριθ. Πρωτ. 35359/Γ2/11.3.14.
7.     Προδιαγραφές-Οδηγίες διαμόρφωσης θεμάτων για τα φιλολογικά μαθήματα ΓΕΛ και ΕΠΑΛ (έκδοση ΙΕΠ).
8.     Οδηγίες για τη διδασκαλία ΝΕΛ στη Β΄ Λυκείου (ιδιωτική πρωτοβουλία στο Φιλόλογο στο Διαδίκτυο), όπου και Οδηγίες προηγουμένων ετών για τη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων.
9.     Οδηγίες για ορθή εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων Α΄+Β΄ Λυκείου.
10.  Αξιοποίηση κάθε πρόσφορου μέσου που θα κέντριζε το ενδιαφέρον των μαθητών και θα προσέγγιζε τον επιδιωκόμενο στόχο μας (Γλώσσα για ΕΠΑΛ).
  11.  Βιβλία Εκπαιδευτικού
12.Αξιοποιούμε οπωσδήποτε τις ΤΠΕ και το ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο (Φωτόδεντρο=αποθετήριο για τη συγκέντρωση και διάθεση του ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου στη σχολική κοινότητα, ψηφιακό βιβλίο, διδακτικά πακέτα σε μορφή pdf κ.ά.) του ΥΠΑΙΘ (Βλ. πρόσφατη σχετική εγκύκλιο 131377/Γ2/19.8.14).


                                                                          






[1] Για ευρύτερη ενημέρωση σε γενικότερης φύσεως θέματα διδασκαλίας μπορεί κανείς να συμβουλευτεί και τα ΑΠΣ του κυπριακού Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού.
[2] Για το διδακτικό έτος 2014-15 για την Γ΄ Γ/σίου ισχύει η ΥΑ 104868/Γ2/13.9.2011.
[3] Προσοχή: όχι παραπάνω από μια γραπτή εξέταση την ίδια μέρα και όχι παραπάνω από τρεις την εβδομάδα.
[4] Η εξεταστέα ύλη για την Α΄ Λυκείου έχει μεταβληθεί. Πράγμα που αναμένεται να γίνει προσεχώς και για τη Β΄ Λυκείου λόγω επικείμενης εφαρμογής της Τράπεζας Θεμάτων.
[5] Αναμένεται εφέτος και για τη Β΄ Λυκείου. Εγρήγορση για την κανονική και έγκαιρη εξαγωγή της, προκειμένου οι μαθητές μας να φτάσουν πανέτοιμοι στις εξετάσεις. Ιδιαίτερη προσοχή στην εξάσκηση στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, μιας και οι μαθητές εξετάζονται πλέον σε αδίδακτο ομοειδές ή ομόθεμο κείμενο. Θα συνιστούσα εξάσκηση και στη Δημιουργική Γραφή.
[6] Ιδιαίτερη προσοχή στην εξάσκηση των μαθητών στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, μιας και εξετάζονται πλέον σε αδίδακτο ομοειδές ή ομόθεμο κείμενο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου